Wycieczka nad Jezioro Białe

Nasza tegoroczna, majowa wycieczka odbyła się na tereny przygraniczne - Polesie.
Podczas krótkiej, trzydniowej wycieczki zwiedziliśmy Włodawę, Chełm, Poleski Park Narodowy.
Zakwaterowanie w ośrdku w Okunince nad Jeziorem Białym dało nam możliwość polniuchowania na piasku
mimo zróznicowanej pogody tegorocznego maja.

Zapraszamy do zapoznania się z relacją z naszego wyjazdu.

Dzień I:

Krótka podróż i zwiedzanie Chełma
Pierwszym punktem turystycznym naszej wycieczki przed dotarciem nad Jezioro Białe było zwiedzanie Chełma
miasta które wyróżnia się bogatą historią dawnego styku trzech kultur: polskiej, ruskiej i żydowskiej.
Leży 42 km od granicy z Białorusią i 27 km od granicy z Ukrainą w pobliżu przejścia granicznego w Dorohusku. Leży nad rzeką Uherką, lewym dopływem Bugu.
Zwiedzaliśmy tu:
- Bazylikę Mniejszą na Górze Chełmskiej,
- Podziemia Kredowe,
- Rynek.

Bazylikę Mniejszą na Górze Chełmskiej
Bazylika powstała w połowie XVIII wieku jako chełmska katedra unicka, obecnie jest to rzymskokatolicki kościół parafialny.
Jest to budynek o cechach późnobarokowych, typu bazylikowego. W ołtarzu głównym umieszczona jest replika cudownego obrazu Matki Boskiej Chełmskiej z 1938.

Podziemia Kredowe
Kredę rozpoczęto wydobywać w XIII wieku, po odbudowie Chełma przez księcia halickiego Daniela a na początku XX wieku zakazano całkowicie,
ze względów bezpieczeństwa mieszkańców Chełma. Wielowiekowa eksploatacja kredy utworzyła wielopoziomowy kompleks korytarzy i komór pod powierzchnią miasta.
Najstarsze tunele zlokalizowane są w okolicy góry zamkowej. Kopalnia stanowi unikatową pozostałość górnictwa kredowego w Europie.
Z podziemiami związane są legendy, podania i baśnie. Podziemia udostępnione są częściowo dla ruchu turystycznego.
Tunele służyły też jako schronienie podczas napadów i wojen.

Po zwiedzaniu Chełma udalismy się do Okuninki gdzie po zakwaterowaniu i obiedzie udaliśmy się na spacer nad Jeziorem Białym,
a nadmiar pozostałej energii spożytkowaliśmy na wieczornej dyskotece.

"W czwartek, 23 maja w godzinach porannych wyruszyliśmy na naszą trzydniową wycieczkę. Zaczęliśmy od zwiedzania Podziemi Kredowych w Chełmie, gdzie spotkaliśmy Ducha Bielucha.
Kolejnymi punktami naszej wycieczki był spacer po chełmskim rynku, a także zwiedzanie Sanktuarium Maryjnego na Górze Chełmskiej oraz Kościoła pw. Rozesłania Apostołów. Następnie pojechaliśmy do Okuninki, gdzie zakwaterowaliśmy się w naszym hotelu.
Zjedliśmy pyszny obiad, po czym wyruszyliśmy na spacer po okolicy. Wieczorem wielką atrakcją było dla nas ognisko połączone z dyskoteką. Wszyscy świetnie się bawili.”

Dzień II:
Drugi dzień naszej wycieczki był przyjemny, średnio intensywny a dotyczył zwiedzania Włodawy:
Włodawa uważana jest za miasto wielu kultur i religii.
Historia Włodawy do połowy XV wieku nie jest dobrze znana, wiadomo jednak, że istniała już w pierwszej połowie XIII wieku jako jeden z grodów i już wtedy mieszkała w niej ludność polska, ruska i żydowska.
Położenie nad rzeką Bug sprzyjało szybkiemu rozwojowi miasta jako ośrodka handlowego i tranzytowego.
Do najznakomitrzych zabytków Włodawy które zwiedzaliśmy należą: Barokowy kościół parafialny pw. św. Ludwika oraz klasztor ojców paulinów
Murowany kościół parafialny wzniesiony został w latach 1739-1752. Wnętrze pokryte jest późnobarokową polichromią wykonaną w l. 1780-1786.
Wraz z kościołami w Chełmie i Lubartowie należy do grupy późnobarokowych, podłużno-centralnych świątyń ziemi lubelskiej.

Cerkiew prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy
Pierwsza wzmianka o prawosławnej świątyni we Włodawie datowana jest na 1501. Cerkiew wzniesiona w latach 1840–1843 początkowo była cerkiwą unicką, po 1875 prawosławną. Reprezentuje styl bizantyjsko-rosyjski z elementami klasycystycznymi którego cechy zostały nadane podczas przeprowadzonej w latach 90. XIX w. gruntownej przebudowy.

Wielka Synagoga
Synagoga została zbudowana w latach 1764-1774, wg projektu Pawła Antoniego Fontany, na miejscu starej, drewnianej synagogi. Podczas I wojny światowej synagoga i całej jej wnętrze spłonęło. Po zakończenia wojny rozpoczęto remont oraz rekonstrukcje wnętrza.
Wykonano całą wewnętrzną stolarkę, a w 1936 roku ukończono nowy neobarokowy stiukowy Aron ha-kodes będący jednym z najlepiej zachowanych w Polsce.
W drugiej połowie XIX wieku do synagogi dobudowano drugą kondygnację nad przedsionkiem oraz dwa narożne alkierze.

„Czworobok”
Jest to budowla w kształcie kwadratu z dziedzińcem w środku – zabytek unikatowy, najprawdopodobniej jedyny tego rodzaju w Polsce.
Czworobok należał do włodawskich rajców, kupców i rzemieślników, w większości Żydów.

"W piątek, 24 maja z samego rana wyruszyliśmy do Włodawy, która zwana jest Miastem Trzech Kultur. W tym dniu zwiedzaliśmy Synagogę, Cerkiew Prawosławną oraz Kościół Ojców Paulinów po czym wybraliśmy się na granicę Białoruską, która znajduje się przy rzece Bug.
Następnie wróciliśmy do hotelu na obiad, po którym w grupach spacerowaliśmy w okolicy, a także wokół Jeziora Białego. Po całym dniu wrażeń zjedliśmy wieczorną kolację, a następnie odpoczywaliśmy przed trzecim dniem wycieczki.”

Dzień III:

Trzeci dzień to ostatni dzień naszej wycieczki podczas którego zwiedziliśmy w Poleskim Parku Narodowym

Park położony w województwie lubelskim, w polskiej części Polesia, utworzony 1 maja 1990. Obejmuje bagna, torfowiska i jeziora krasowe oraz naturalne kompleksy leśne.
Powierzchnia parku który wchodzi w skład Rezerwatu Biosfery „Polesie Zachodnie” wynosi 9760,2864 ha. jest chroniona przez konwencję ramsarską jako ważny obszar podmokły. Symbolem parku jest żuraw.

Ścieżkę dydaktyczna "Czahary"
Ścieżka przyrodnicza „Czahary” o długość ok. 6,5 km rozpoczyna się w miejscowości Zastawie.
Na trasie spotkamy wiele udogodnień - wieże widokowe, mijanki oraz zadaszenia turystyczne.
Dzięki drewnianym kładkom można zobaczyć tu Bagno Bubnów - największe torfowisko PPN, rozlewisko w Zastawiu - miejsce koncentracji żurawi przed odlotami, łąki trzęślicowe, kwitnące storczyki i gnidosza królewskiego, stanowisko wodniczki - ptaka z rodziny trzciniaków będącego najmniejszym migrującym ptakiem Europy. Ciekawsze gatunki zwierząt: łoś, żuraw, wodniczka, przeplatka aurinia, kszyk, kulik wielki, jeleń szlachetny, żaba moczarowa

"W sobotę, 26 maja, po śniadaniu oraz spakowaniu swoich bagaży wyruszyliśmy na wycieczkę do Poleskiego Parku Narodowego, gdzie poznawaliśmy Ścieżkę Czahary. Poleski Park Narodowy zrobił na nas duże wrażenie, zwłaszcza tereny bagniste, które mogliśmy zobaczyć. Po zwiedzaniu Ścieżki Czahary obejrzeliśmy film edukacyjny na temat Poleskiego Parku oraz rezerwatu żółwi błotnych. Następnie pojechaliśmy do restauracji w Urszulinie na pyszny obiad, po czym wyruszyliśmy do domu. Wycieczka była świetnym sposobem do wspólnej integracji. ”

Łukasz, Robert, Kasia z Agnieszką

Po zwiedzaniu wyruszyliśmy do domu i czekamy na przyszły rok.