Zakopane

Tegoroczna wycieczka to realizacja naszego marzenia a mianowicie kolejne zdobywanie polskich szczytów, czyli Zakopane.
Wycieczka odbyła się w czerwcu, a pogoda była idealana na górskie wycieczki.
Mieszkaliśmy w Zakopanym w pensjonacie sąsiadującym z Doliną Strążyską
Zapraszamy do zapoznania się z relacją z naszego wyjazdu.

Dzień I:

Podróż

Wycieczka do Zakopanego odbyła się od 9. 06-12.06.2015.
W Zakopanym była ładna pogoda. Ośrodek, w którym mieszkaliśmy był bardzo wygodny.
Pierwszego dnia rozpakowywaliśmy bagaże, poszliśmy na obiad i na spacer na Krupówki."

Łukasz Krajewski

Podróżowaliśmy na dwie grupy. Jedna grupa jechała naszym busem warsztatowym,
druga grupa podróżowała pociągiem do Krakowa a potem autobusem do Zakopanego.
W pensjonacie byliśmy ok godz. 17.00 gdzie po obiedzie i krótkim odpoczynku poszliśmy na Krupówki

Dzień II:

Dzień drugi to zwiedzanie Tatrzańskiego Parku Narodowego.

"Drugiego dnia poszliśmy w góry Doliną Strążyską do Wodospadu Siklawica, dla chętnych Sarnia Skała, Dolina Białego.
Osoby ze słabszą kondycją poszły na wycieczkę na krótsza trasą, a osoby chętne poszły w góry na Sarnie Skały.
Po kolacji była dyskoteka: osoby zmęczone odpoczywały, a osoby na siłach się bawiły. "

Łukasz Krajewski

Tatry mają charakter wysokogórski. Powierzchnia Tatr wynosi ok. 785 km², z czego 175 km² przypada na Tatry Polskie, reszta to Tatry Słowackie.
Podział na Tatry Wysokie, Tatry Zachodnie i Tatry Bielskie (te ostatnie tylko na Słowacji) jest uzasadniony budową geologiczną.
Tatry zaliczane są do gór orogenezy alpejskiej.

Tatrzański Park Narodowy jest jednym z 23 parków narodowych na terenie Polski utworzonym 1 stycznia 1955 roku.
TPN obejmuje całe polskie Tatry oraz niewielkie części Pogórza Bukowińskiego i Rowu Podtatrzańskiego.
Najwyższym punktem po stronie polskiej są Rysy (2499 m), najniższym dolina Porońca w okolicy Kośnych Hamrów (ok. 773 m).
Rzeki zaczynające swój bieg w Tatrach Polskich należą do zlewiska Morza Bałtyckiego.

Dolina Strążyska
Dolina w polskich Tatrach Zachodnich, położona pomiędzy Doliną ku Dziurze a Doliną za Bramką.
Ma powierzchnię ok. 4 km² i długość 3 km. W całości zbudowana jest ze skał osadowych. Dolinę porastają lasy, jednak na obu jej stromych zboczach widać liczne skaliste turnie.
Dnem doliny płynie Strążyski Potok. 0,5 km od wylotu doliny znajduje się polana Młyniska a w górnej części doliny - Polana Strążyska.
Idąc dalej docieramy do wodospadu Siklawica

Sarnia Skała
Szczyt o wysokości 1377 m n.p.m. między Doliną Białego a Doliną Strążyską. Sarnia Skała tworzy skalistą grań o długości około 300 m.

Dolina Białego Potoku
Dolina reglowa w Tatrach Zachodnich, położona pomiędzy grzbietami Krokwi i Sarniej Skały o długości 2,5 km i powierzchni 300 ha.
W dolinie występują liczne skałki. Przepływa przez nią Biały Potok

Po atrakcyjnym dniu, powróciliśmy do ośrodka, gdzie po obiedzie i odpoczynku skorzystaliśmy z atrakcji hotelu
oraz pobawiliśmy się na dyskotece.

Dzień III:

"Trzeciego dnia odbyła się wycieczka piesza Rusinową Polaną. Byliśmy również na Gubałówce
Zwiedzaliśmy skocznię, a potem kto chciał zjechać na krzesełku była taka możliwość. Byliśmy również na uroczystej kolacji
która była pyszna, na kolacji w karczmie grała orkiestra góralska. Po kolacji poszliśmy do pensjonatu."

Łukasz Krajewski

Trzeci dzień to również dzień wycieczek po górskich szlakach oraz zwiedzanie Zakopanego.
Pokonywalismy dziś trasę na Rusinową Polanę oraz maszerowaliśmy na Wiktorówki.

Rusinowa Polana
Jest to polana o całkowitej powierzchni 100 ha (w tym 20 ha łąk) w partii reglowej Tatr Wysokich.
Polana jest przełamana i ma dwa piętra.
Ceniona jest wśród turystów ze względu na piękne widoki na wschodnią część Tatr i leżącą poniżej Dolinę Białej Wody.

Sanktuarium Maryjne na Wiktorówkach
Sanktuarium położone jest w Tatrach Wysokich, a jego powstanie wiązane jest z osobą góralki Marysi Murzańskiej,
pasterki z Rusinowej Polany. Sanktuarium i polanę wielokrotnie odwiedzał kardynał Karol Wojtyła.
Na skałach wokół kaplicy umieszczono wiele tablic pamiątkowych poświęconych osobom, które zginęły w górach.

Po przejściu zaplanowanej trasy wyruszyliśmy na objazdowe zwiedzanie Zakopanego.
Dotarliśmy kolejką na Gubałówkę, do kaplicy na Jaszczurówce oraz na Wielką Krokiew
a wieczorem wybraliśmy się do góralskiej karczmy na uroczystą kolację

Kaplica na Jaszczurówce
Kaplicę Najświętszego Serca Jezusa zaprojektowaną przez Stanisława Witkiewicza rozpoczęto budować w roku 1904,
a poświęcono w 1907. Kaplica jest typowym przykładem stylu zakopiańskiego.

Gubałówka
Podłużne wzniesienie na Pogórzu Gubałowskim o wysokości 1126 m. Wznosi się po północno-zachodniej stronie Zakopanego.
Na Gubałówkę prowadzi kolej linowo-terenowa z Zakopanego, wybudowana w 1938 roku, długości 1298 m.

Wielka Krokiew
Wielka Krokiew im. Stanisława Marusarza – skocznia narciarska w Zakopanem nazwana imieniem narciarza Stanisława Marusarza.
Usytuowana jest na północnym stoku góry Krokiew w Tatrach Zachodnich. Jest największą skocznią narciarską w Polsce.
Zbudowana została według projektu Karola Stryjeńskiego, uroczyście otwarta 22 marca 1925 r.

Dzień IV

"Czwarty dzień to spacer po Krupówkach i kupowanie pamiątek, a potem poszliśmy do pensjonatu pożegnaliśmy się z panią
i wyjechaliśmy z Zakopanego autokarem do Krakowa a potem pociągiem do domu."

Łukasz Krajewski

To już ostatni dzień naszej wycieczki.
Po spacerze po Krupówkach wyruszyliśmy w podróż powrotną.